Na de inval van het Duitse leger in mei 1940 liep de terugtocht van het Nederlandse leger o.a. over de Wilhelminasluis naar Brakel. Over deze terugtocht schreef ik onderstaand artikel op 13 september 2008.
In mijn archief "vond" ik twee reacties op dit artikel waarin onder meer onderstaande info stond.
De 1-1-1.RW komt bij de terugtocht terecht bij Waalwijk waar het lukt om de Bergsche Maas bij Drongelen over te steken. Na een korte rit erna wordt in Eethen de nacht doorgebracht. In de vroege morgen van 11 mei volgt de route via de Wilhelminasluis in Andel naar Brakel waar over de pontonbrug de weg naar Vianen wordt vervolgd. Frappant is dat de pontonbrug, hoewel nog niet alle manschappen de overtocht over de Waal kunnen maken, wordt vernield.
Een andere reactie verhaalt van een schip dat een rol speelt bij het vormen van de schipbrug, ook wel pontonbrug. Het betreft de aak Verandering, de ex-Vrouwe Neeltje, die wordt gevaren door de broers Wouter en Adam Krijgsman. Eind 1939 wordt hun schip gevorderd voor defensieve doeleinden. Het schip krijgt een plaats in de schipbrug op de Waal bij Brakel.
Maar op 11 mei 1940 wordt de Verandering tot zinken gebracht. In september van dat jaar wordt het schip (52 ton) gelicht. Wat er dan mee gebeurt, is niet duidelijk. Wel wordt deze Verandering later gezien als een overslagscheepje in Ooltgensplaat.